De lange weg naar het zuiden.

31 oktober 2019 - Port Augusta, Australië

Vertrokken voor een lange trip naar Port Augusta. De eerste dag 720 km gereden tot in Coober Pedy. Van Ayers Rock eerst 200 km tot de Stuart Highway (Een rechte weg die loopt van het Noordelijk Darwin tot Adelaïde in het zuiden). Daar hebben we nog mooie landschappen, maar eenmaal op de Highway begin je aan 500 km rechte weg met links en rechts niets dan zandvlakten met kleine struikjes en af en toe een boom. Langs de weg heb je om de 100km een rustplaats (houten bank en tafel onder afdak want er zijn geen bomen die schaduw geven) verder een tweetal benzinestations, annex hotel, bar en campground.  Toch iets speciaals, je steekt de grens over van de Northern Territorys naar South Australia en daar staat een bord dat het verboden is om groenten, fruit en planten in te voeren op risico van een boete van rond 200€.  Snel de frigo nagekeken en we hadden nog 2 tomaten, 2 wortelen en 2 Pink Lady appelen. Dus 2 mogelijkheden, weggooien of opeten... Ondanks dat we juist ons lunchpakket ophadden hebben we alles toch maar opgegeten.  Alleen hadden we niet gezien dat we nog 180km de tijd hadden om alles op te eten.  Het heeft toch gesmaakt hoor.

Dan Coober Pedy, de opaalstad van Australië.

In 1915 zijn de eerste gelukzoekers er aangekomen (naar analogie van de goldrush in Amerika) in de hoop er fortuin te maken. We hebben er het Old Timers mine museum bezocht. Leuk om te zien hoe primitief men vroeger werkte en leefde. Momenteel leven er nog mensen in de Dugouts (ondergrondse woningen) om de hitte te ontvluchten.  Nu is Coober Pedy nog steeds een opaal mijnstad maar met modernere middelen. Het is nu ook vooral een toeristenstad met veel hotels, bars, café's en een supermarkt, maar ook een openluchtcinema die nog altijd in gebruik is in de weekends.

Daarna richting Port Augusta 585 km langs dezelfde eentonige weg. Halverwege hebben we een overnachting gemaakt.

Port Augusta is een kleine stad waar niet veel te beleven valt. Er is wel een grote supermarkt. Dit is goed om onze frigo en drankvoorraad (wijn en bier) weer aan te vullen. Op de campground hebben we ons eens verwend en een kampeerplaats geboekt met een privé toilet en douche.

Morgen trekken we richting Barossa Valey,  de wijnstreek van Australië.

René en Rita

PS. Het weer blijft hier zonnig, maar de temperaturen zijn nu gezakt naar gemiddeld 32°. Best aangenaam, maar wel veel wind (en minder vliegen!)

1. Myriam:
    31 oktober 2019
    Geniet er verder van, wij genieten mee van op afstand.
  2. Sylvie Dhaenens:
    31 oktober 2019
    Leuk en leerrijk om jullie avonturen mee te kunnen volgen. En ook tof met bijgevoegde foto's. Zo reizen we een beetje mee.
  3. Luc Espeel:
    31 oktober 2019
    Dit alles samen moet een leuke en spannende ervaring zijn met veel afwisseling. Crocodil Dundee nog niet tegengekomen? haha
  4. Grote zus en schoonbroer:
    31 oktober 2019
    Samen mee genieten van jullie ellenlange km. die juĺlie afleggen in de zandvlakte, en mooie landschappen die te bezichtigen zijn.
    Geniet maar verder. Groetjes x
  5. Bea en Filip:
    31 oktober 2019
    Toch om dorst van te krijgen, niet? ... maar ziet er zalig uit. Geniet er verder van.
  6. Tante Jo en Nonkel Georges:
    31 oktober 2019
    Veel succes op jullie lange eenzame tocht,geniet ervan wij kijken uit naar de verhalen en de foto’s,wees voorzichtig!groetjes van ons!🥰
  7. Adriaan en Sonja 👋👋:
    1 november 2019
    Nog veel reisplezier!
  8. Hollebeke Rita b:
    3 november 2019
    Leuk om jullie reis ervaringen mee te beleven en met de foto's erbij prima .
    Dank jullie wel